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No “Censor for the World”

No “Censor for the World”

In einem Beitrag auf dem Verfassungsblog klären PD Dr. Matthias C. Kettemann und seine Co-Autor*innen Missverständnisse im Zusammenhang mit dem „Glawischnig-Urteil“ des Obersten Gerichtshofs in Österreich auf.
Der Rechtsstreit hatte im vergangenen Jahr Aufmerksamkeit bekommen. Die ehemalige Grünen-Politikerin Eva Glawischnig-Piesczek hatte Facebook geklagt, nachdem sie unter einem auf der Plattform geposteten Artikel als „miese Volksverräterin“ beschimpft worden war.

Das österreichische Höchstgericht, und zuvor der Europäische Gerichtshof, haben nun entschieden, dass Facebook dazu verpflichtet sei, nicht nur die konkrete rechtswidrige Beleidigung, sondern auch sinngleiche Inhalte zu löschen.

Ist damit der Weg geebnet für weltweite Internetzensur, wie manche behaupten? Die Autor*innen geben Entwarnung.
 

Zum vollständigen Artikel
No “Censor for the World”: Clearing Up Misunderstandings on the Austrian Supreme Court’s Decision on Facebook’s Deletion Duties
  
Auszug
The decision on the injunction therefore does not lead the way to “worldwide censorship”. It does not even serve as a good precedent for the worldwide applicability of removal orders in defamation cases. As this is only a decision on the injunction, the question is likely to be discussed again in the main proceedings of the case.

In addition, as two Austrian commentators, Michael Otti and Nikolas Raunigg, remind us, the decision will in any case not be too “useful for despots”. After all, the actual power of judgments lies in the recognition and enforcement of the decision. Within the EU, as Otti and Raunigg note, such a framework exists. In Ireland, where Facebook’s European subsidiary is headquartered, the Austrian Supreme Court’s decision can be enforced. But the decisions of courts from authoritarian states cannot be enforced quite so easily. National courts could after all refuse to enforce injunctions by reference to violations of ordre public.

While it is understandable that human rights campaigners use this judgment as a wake-up call in the important fight for human rights protection online, it is unfortunate that the narrative of national courts imposing takedown duties on platforms without respect of borders is amplified uncritically. We need the necessary nuance and – ideally – some knowledge of the local substantive and procedural law. After all, let’s not have “the despots” get ideas.
 
  
Kettemann, M. C.; Kraml, G.; Rachinger, F.; Rauchegger, C. (2020): No “Censor for the World”: Clearing Up Misunderstandings on the Austrian Supreme Court’s Decision on Facebook’s Deletion Duties, VerfBlog, 2020/12/02, https://verfassungsblog.de/no-censor-for-the-world/.

No “Censor for the World”

In einem Beitrag auf dem Verfassungsblog klären PD Dr. Matthias C. Kettemann und seine Co-Autor*innen Missverständnisse im Zusammenhang mit dem „Glawischnig-Urteil“ des Obersten Gerichtshofs in Österreich auf.
Der Rechtsstreit hatte im vergangenen Jahr Aufmerksamkeit bekommen. Die ehemalige Grünen-Politikerin Eva Glawischnig-Piesczek hatte Facebook geklagt, nachdem sie unter einem auf der Plattform geposteten Artikel als „miese Volksverräterin“ beschimpft worden war.

Das österreichische Höchstgericht, und zuvor der Europäische Gerichtshof, haben nun entschieden, dass Facebook dazu verpflichtet sei, nicht nur die konkrete rechtswidrige Beleidigung, sondern auch sinngleiche Inhalte zu löschen.

Ist damit der Weg geebnet für weltweite Internetzensur, wie manche behaupten? Die Autor*innen geben Entwarnung.
 

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No “Censor for the World”: Clearing Up Misunderstandings on the Austrian Supreme Court’s Decision on Facebook’s Deletion Duties
  
Auszug
The decision on the injunction therefore does not lead the way to “worldwide censorship”. It does not even serve as a good precedent for the worldwide applicability of removal orders in defamation cases. As this is only a decision on the injunction, the question is likely to be discussed again in the main proceedings of the case.

In addition, as two Austrian commentators, Michael Otti and Nikolas Raunigg, remind us, the decision will in any case not be too “useful for despots”. After all, the actual power of judgments lies in the recognition and enforcement of the decision. Within the EU, as Otti and Raunigg note, such a framework exists. In Ireland, where Facebook’s European subsidiary is headquartered, the Austrian Supreme Court’s decision can be enforced. But the decisions of courts from authoritarian states cannot be enforced quite so easily. National courts could after all refuse to enforce injunctions by reference to violations of ordre public.

While it is understandable that human rights campaigners use this judgment as a wake-up call in the important fight for human rights protection online, it is unfortunate that the narrative of national courts imposing takedown duties on platforms without respect of borders is amplified uncritically. We need the necessary nuance and – ideally – some knowledge of the local substantive and procedural law. After all, let’s not have “the despots” get ideas.
 
  
Kettemann, M. C.; Kraml, G.; Rachinger, F.; Rauchegger, C. (2020): No “Censor for the World”: Clearing Up Misunderstandings on the Austrian Supreme Court’s Decision on Facebook’s Deletion Duties, VerfBlog, 2020/12/02, https://verfassungsblog.de/no-censor-for-the-world/.

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