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Block, Hide or Follow – Personal News Curation Practices on Social Media

Block, Hide or Follow –  Personal News Curation Practices on Social Media

Wie User*innen ihren Nachrichtenkonsum auf Social Media durch gezieltes Folgen oder Blockieren von Nachrichten-Accounts kuratieren, analysiert Lisa Merten in diesem Paper, das in der Zeitschrift Digital Journalism als Open Access erschienen ist.

Sie greift dabei auf den vom Reuters Digital News Survey erhobenen Datensatz zurück, der Angaben zum Online-Nachrichtennutzungsverhalten von über 70.000 Befragten in 36 verschiedenen Ländern umfasst.

Artikel kostenfrei downloaden (PDF)
 

Ergebnisse im Überblick
  • Je nach Land geben zwischen 40 und 80 Prozent der Social Media News Nutzer*innen an, ihre Nachrichtenrepertoire zu kuratieren.
  • User*innen, die sich ohnehin schon für Nachrichten interessieren, kuratieren auch auf Social Media ihr Repertoire, um dort mehr Nachrichten zu sehen (nachrichtensteigernde Kuratierung).
  • Nachrichtenlimitierende Kuratierung findet man unter Leuten, die auch bei anderen Medienquellen Nachrichten gezielt vermeiden.
  • Doch selbst Personen, die nachrichtenlimitierend kuratieren, geben an, mehr Medienmarken zu nutzen, als jene, die ihr Social Medie Nachrichtenmenü gar nicht personalisieren. Sie haben mindestens eine linkorientierte und eine rechtsorientierte Quelle in ihrem Repertoire.
 
Abstract
The consumption of news increasingly takes place in the context of social media, where users can personalize their repertoire of news through personal news curation practices such as following a journalistic outlet on Twitter or blocking news content from a Facebook friend. This article examines the prevalence and predictors of curation practices that have the potential to boost or limit social media news exposure. Results from a representative online survey distributed across thirty-six countries demonstrate that more than half of all news users on social media engage in such practices. Significant predictors of news-boosting curation are news interest and the willingness to engage in other news-related activities on social media. News-limiting practices on social media are linked to general news avoidance and, in the case of the US, political extremism, which might decrease the chances of incidental news exposure. News-boosting and news-limiting curation practices relate to a wider and more diverse repertoire of news sources online. Personal news curation practices can be conceptualized as forms of news engagement that have the potential to complement or counteract algorithmic news selection or partisan selective exposure, yet, these practices can also solidify existing divides in news use related to interest and avoidance.
 
Merten, L. (2020) Block, Hide or Follow – Personal News Curation Practices on Social Media. In: Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1829978
 

(17.11.2020)
 
 
 

Block, Hide or Follow –  Personal News Curation Practices on Social Media

Wie User*innen ihren Nachrichtenkonsum auf Social Media durch gezieltes Folgen oder Blockieren von Nachrichten-Accounts kuratieren, analysiert Lisa Merten in diesem Paper, das in der Zeitschrift Digital Journalism als Open Access erschienen ist.

Sie greift dabei auf den vom Reuters Digital News Survey erhobenen Datensatz zurück, der Angaben zum Online-Nachrichtennutzungsverhalten von über 70.000 Befragten in 36 verschiedenen Ländern umfasst.

Artikel kostenfrei downloaden (PDF)
 

Ergebnisse im Überblick
  • Je nach Land geben zwischen 40 und 80 Prozent der Social Media News Nutzer*innen an, ihre Nachrichtenrepertoire zu kuratieren.
  • User*innen, die sich ohnehin schon für Nachrichten interessieren, kuratieren auch auf Social Media ihr Repertoire, um dort mehr Nachrichten zu sehen (nachrichtensteigernde Kuratierung).
  • Nachrichtenlimitierende Kuratierung findet man unter Leuten, die auch bei anderen Medienquellen Nachrichten gezielt vermeiden.
  • Doch selbst Personen, die nachrichtenlimitierend kuratieren, geben an, mehr Medienmarken zu nutzen, als jene, die ihr Social Medie Nachrichtenmenü gar nicht personalisieren. Sie haben mindestens eine linkorientierte und eine rechtsorientierte Quelle in ihrem Repertoire.
 
Abstract
The consumption of news increasingly takes place in the context of social media, where users can personalize their repertoire of news through personal news curation practices such as following a journalistic outlet on Twitter or blocking news content from a Facebook friend. This article examines the prevalence and predictors of curation practices that have the potential to boost or limit social media news exposure. Results from a representative online survey distributed across thirty-six countries demonstrate that more than half of all news users on social media engage in such practices. Significant predictors of news-boosting curation are news interest and the willingness to engage in other news-related activities on social media. News-limiting practices on social media are linked to general news avoidance and, in the case of the US, political extremism, which might decrease the chances of incidental news exposure. News-boosting and news-limiting curation practices relate to a wider and more diverse repertoire of news sources online. Personal news curation practices can be conceptualized as forms of news engagement that have the potential to complement or counteract algorithmic news selection or partisan selective exposure, yet, these practices can also solidify existing divides in news use related to interest and avoidance.
 
Merten, L. (2020) Block, Hide or Follow – Personal News Curation Practices on Social Media. In: Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1829978
 

(17.11.2020)
 
 
 

Infos zur Publikation

Autoren

Dr. Lisa Merten

Erscheinungsjahr

2020

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